„Variantă a unei povești întâlnite prin Balcani și aiurea, Meșterul Manole de Lucian Blaga devine o permanentă căutare a perfecțiunii, a unuia dintre rosturile fundamentale ale omului - acela de ziditor/creator.
În spectacolul nostru, un meșter devenit ateu gustă, în dificilul său drum spre creație, din diferitele credințe ale locului, opera sa fiind finanțată de cea mai puternică și instituționalizată dintre ele. Pentru împlinirea capodoperei sale, ajunge la sacrificiul suprem și face moarte de om/ femeie.
Textul lui Blaga păstrează specificul narativ tragic al legendei, care devine aici spațiu de comemorare, dar și de posibilă interogare printr-o contra-memorie. Considerăm că în contextul celor 100 de ani de la Marea Unire putem naște o dezbatere prin remixarea acestui mit fundamental. O societate matură poate reflecta asupra ei înseși.
La fel cum grecii antici mergeau la teatru cunoscând subiectul piesei, așa și publicul contemporan vine la Meșterul Manole având în minte o clară succesiune a evenimentelor, dar pregătit pentru a fi provocat cu interpretări inedite și invitat mereu să ia distanță față de reprezentarea mitului. Interogând habotnicia (împreună cu ritualurile și tradițiile văzute ca un construct social) și permanenta ctitorire a țării, dar și perspectiva feministă, spectacolul lansează un concept tributar celor mai puternice anxietăți artistice.
L-am numit: COMPLEXUL MANOLE.”
Andrei Măjeri
Producție a Teatrului Național Cluj-Napoca
Manole: Sorin Leoveanu
Mira: Romina Merei
Starețul Bogumil: Ionuț Caras
Găman: Radu Lărgeanu
Întâiul (a fost cândva cioban): Mihai-Florian Nițu
Al doilea (a fost cândva pescar): Cosmin Stănilă
Al treilea (a fost cândva călugăr): Radu Dogaru
Amfitrion spectacol / Doamna lui Vodă: Miriam Cuibus
Vodă: Ioan Isaiu
Solii lui Vodă: Anca Hanu, Sânziana Tarța
Umbra lui Manole: Ruslan Bârlea
Protestatarul / Arhanghelul: Cristian Rigman
Femeile: Adriana Băilescu, Elena Ivanca, Irina Wintze
Meșterii copii / Călugării: Dragoș Bârlea, Tudor Corb, Teodor Pop-Curșeu și Alex Todea
scenariul, regia și ilustrația muzicală: Andrei Măjeri
decor și video design: Mihai Păcurar
costume și styling: Lucian Broscățean
mișcarea scenică: Sinkó Ferenc
pregătirea muzicală: Incze G. Katalin
încălțăminte: Mihaela Glăvan
imprimeuri digitale realizate la: YOUNG Advertising
consultant creativ: Liana Martin
asistenţi de regie: Alexandra Felseghi, Petro Ionescu
maestru de lumini: Mădălina Mânzat
mulțumiri speciale: Genoveva Hossu, Paul Pitea, Carmen Cherecheș, Adelina Șulea
foto: Nicu Cherciu, Raluca Ciornea
afiș: Mihai Păcurar
regia tehnică: [Arhidiade Mureşan] / Doru Bodrea
operatori lumini: Mădălina Mânzat, Andrei Mitran
sonorizare / video: Marius Rusu, Vasile Crăciun
sufleor: Ana-Maria Moldovan
10 octombrie 2018 – Întâlnirile Internaționale de la Cluj, Cluj-Napoca
"Din primul moment și până în cel din urmă, spectacolul reușește ceva, și anume să sugereze atmosfera întunecată a unui târziu Ev Mediu românesc, prelungit dincolo de limitele celui european și cam fără legătură cu el."
Nicoale Prelipceanu: Un spectacol după Lucian Blaga, în Teatrul azi nr. 12/2018
"Tânărul Andrei Măjeri, cu montarea Meșterul Manole se înscrie pe lista regizorilor care nu doar trebuie urmăriți, dar care deja încep să-și formeze un glas limpede (...). Așezând alături de celelalte spectacole ale sale (...) o piesă de Lucian Blaga, cu toate riscurile artistice pe care un astfel de titlu le aduce cu sine, demonstrează că are curajul necesar să se avânte pe teritoriul marilor teme - importante și ardente, să-și pună întrebări grele, care îl expun, și să facă cercetare curturală, dar și personală, intimă."
Irina Zlotea: Despre viziunile clujene, pe scurt,în Teatrul azi nr.12/2018
"În sfârşit o premieră reprezentativă pentru omagierea personalităţii părintelui spiritual al Teatrului Naţional din Cluj şi o contribuţie majoră în vederea centenarului Marii Uniri! Statuia lui Lucian Blaga din faţa clădirii teatrului, realizată de Romul Ladea, numele poetului şi dramaturgului de pe frontispiciu primesc, în această lumină, o mai solidă determinare şi firească motivaţie valorică. Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj se dovedeşte demn de numele ce îl poartă. Premiera cu Meşterul Manole tinde să fie un eveniment. Piesa a primit carnaţie scenică postmodernistă în regia tânărului regizor Andrei Măjeri, plasând acţiunea, după dorinţa autorului, în „timp mitic românesc“. Viziunea regizorală se concentrează pe mitul creaţiei ca izbăvire divină, abstrasă din haosul rătăcirilor. Nuanţele de eseu teatral sunt îmbinate cu cele de feerie poetică vizuală şi tragism mitic. Spectacolul este rezultatul însumării unor sinteze sincretice, eşalonate în ritm baladesc, oniric."
Adrian Țion: Meșterul Manole într-o viziune postmodernă,în Făclia 12 iunie 2018
"(...) Țin să subliniez că, în opinia mea, Meşterul Manole este ceea ce se cheamă un spectacol demn de luat în seamă. Un spectacol bun, nu numai în contextul carierei de până acum a lui Andrei Măjeri, ci şi pentru ceea ce înseamnă afişul curent al Teatrului Naţional „Lucian Blaga". De salutat şi pentru modul în care înţelege instituţia producătoare să îşi onoreze patronul spiritual. Nu în ultimul rând, spectacolul cu Meşterul Manole este un exemplu demn de urmat de toate acele Teatre animate, în mod real, de a contribui, cu mijloacele artei proprii, la sărbătorirea Centenarului."
Mircea Morariu: Între măsurători și rugăciune, pe Adevărul.ro, 21 iun.2018
"(...) demersul regizorului Andrei Măjeri înlătură orice ar putea fi lipsit de nerv și de credibilitate, găsind noi fațete ale textului, fără ireverențe ori vreo tratare iconoclastă gratuită. Legenda e împrospătată, carnația personajelor devine veridică."
Alexandru Jurcan: Blaga și Vișniec la Național, în revista Tribuna nr. 381, 16-31 iulie 2018
"Andrei Măjeri a conceput un spectacol cu potenţial montând „Meşterul Manole" după Lucian Blaga la Teatrul Naţional „Lucian Blaga“ din Cluj-Napoca. Pornind de la bun început de la conceptul de remix, de reinterpretare şi mizând pe liniile de forţă ale textului, temele general valabile şi mitul creatorului, demersul său artistic are consistenţă şi coerenţă, impresionează vizual (...)"
Alina Epîngeac: „Meșterul Manole“ - Doctor Jekyll sau Mister Hyde?, revista online de teatru Yorick.ro, nr.424, 16 oct.2018
"Viziunea regizorală (...) se fundamentează pe o abordare de tip geometric a unei realități ce scapă interpretărilor de ordin rațional. Există în această montare o abordare matematică a realității ce permite însă manifestarea unor fapte care eludează înțelegerea comună. (...) Spectacolul semnat de Andrei Măjeri și echipa lui are, în concluzie, meritul de a fi fost realizat printr-o arheologie onestă și creativă în textele lui Lucian Blaga (țesînd și scrieri filosofice și poetice în substanța textului dramatic) și de a provoca un exercițiu de conștientizare cu privire la posibilitățile scenice pe care le deschide un text atît de puțin vizitat."
Gina Șerbănescu: Meșterul Manole, o geometrie sacrificială, în Dilema Veche, 4 iulie 2018